Obecně o reprosoustavách pro domácí kino

(květen 2005)

Sledujete-li trochu vývoj ve spotřební elektronice, je vám zcela zřejmé, že v brzké době již se dvěma reprosoustavami díru do světa neuděláte. Prostorový zvuk filmu, SACD či DVD-A vás prostě musí atakovat ze všech stran a doplnit děj tam, kde není vidět. Sledovat akční film s výrazným ozvučením 5.1 je vynikající zážitek. Je mi to líto, ale svět se evidentně koulí všemi směry a multikanál se prosazuje už i do poslechu hudby. Nic proti tomu, ale musíte uznat, že je to z finančních i prostorových důvodů o něco složitější než klasické stereo. Však také zlí jazykové tvrdí, že multikanál si vymysleli výrobci reprosoustav.        

 
Ani nákladné instalace provedené odbornou firmou nemusí být bez chyby. Co například dělají špatně vám uvedu na jednom konkrétním příkladě. Odmyslím-li si fakt, že v této instalaci je odborná firma schopna umístit pět samostatných extrémně výkonných a hřejících koncových zesilovačů na sebe do jedné malé uzavřené skříňky, již nevydýchám další věci. Vadí mi především hladká cihlová zeď v celém poslechovém prostoru. Navíc mohutné a jistě pohodlné lenošky architekt umístil až k této zdi, která je jak za zády, tak i těsně vedle posluchačů. Reprosoustavy jsou v této odstrašující instalaci umístěny pod stropem. Jde snad o kompletní souhrn toho, jak to být nemá, a nezachrání to ani plátno jako hrom a super projektor. Tuto instalaci jsem opravdu viděl, není to jen fiktivní součást mých občasných Krugerovsky laděných audiomorbidních snů. Domnívám se, že s trochou zdravého rozumu a pokorou k fyzikálním a hifi zákonům se doberete lepšího výsledku s neporovnatelně menšími náklady. Další ukázkou necitlivého přístupu je pražský Slovanský dům kde můžete navštívit nejmodernější superkino. Bohužel, v některých sálech jsou v místech nejlepšího poslechu a výhledu, tj. ve středu prostoru, vybudována vstupní schodiště a diváci sedí po stranách u zdí. Bez komentáře.
 
Hlavním problémem je skloubení praktičnosti a estetiky, protože většinou v těsné blízkosti kina budete žít, a alespoň základních akustických zásad. Prostor má být členěný a přiměřeně zatlumený, neměl by mít místa s výraznou ozvěnou ani hluchá. To zjistíte tak, že budete sledovat změnu zvuku na různých místech místnosti a ozvěnu jednotlivých tlesků (částí tleskání). Rozmístění jednotlivých beden by mělo tvořit pomyslný kruh okolo poslechového místa. Vpředu jsou umístěny dvě bedny po stranách a jedna centrální pod nebo nad televizorem. Umístění centrální reprosoustavy je nutno věnovat mimořádnou pozornost, protože přenáší většinu dialogů a nejblíže koresponduje s děním na obrazovce. Dvě zadní soustavy, dříve nazývané efektové, dnes již nepřenášejí pouze doplňkové informace o efektech nutných k vytvoření prostoru, ale jsou, v případě digitálních formátů, zásobovány plnohodnotným zvukovým signálem. Jejich vzdálenost od uší by proto měla být přibližně podobná jako u předních beden, doporučuje se však umístit je o něco blíž. Za chybu však považuji postavit je na opěradlo sedací soupravy přímo za hlavy posluchačů, pak zvuk vychází příliš jednoznačně z jednoho místa a nevytváří kruhový prostorový vjem.
 
Jak jsem již zmínil, je ve většině případů neodmyslitelnou součástí domácího kina zdroj nejnižších kmitočtů - subwoofer. Jeho výbava, nutná pro sladění s ostatními měniči a s prostorem, většinou umožňuje posun fáze, naladění přechodové kmitočtové frekvence a pochopitelně ovládání hlasitosti. Pokud je subwoofer tzv. "ve fázi" s reprosoustavou, pohybuje se středobasová membrána reproduktoru a subbasová membrána subwooferu ve stejný čas stejným směrem, posunem fáze se pohyb membrány subwooferu opožďuje až může přejít do fáze opačného pohybu, tedy je v protifázi. Vzájemný souhlas pohybu či opak ovlivňuje zřetelnost a výraznost basů, nemohu vám však poradit optimální nastavení, protože to je vždy závislé na akustických podmínkách místnosti a umístění subwooferu, musíte experimentovat.  Možnost plynulého ovládání je pro tyto pokusy výraznou výhodou. Nastavení dělící či přechodové  frekvence určuje od kterého horního kmitočtu začne subwoofer hrát, a ten by měl relativně plynule na dolní kmitočet reprosoustav. Obecně platí, že při zapojení větších beden naladíme u subwooferu nižší kmitočet a naopak. Subwoofery mají většinou několik možností zapojení. Pokud váš AV receiver má cinchový výstup Sub využijete stejnojmenný na subwooferu, pokud ten má pouze pár L/P většinou je v návodu doporučeno zapojit signál do levého cinche. Pokud nemáte výstup Sub k dispozici můžete propojit linkové cinche L/P do stejných na subwooferu, nebo máte druhou možnost, propojit receiver přes reproduktorové kabely. Pokud má subwoofer reproduktorové konektory In i Out pak signál pro levou i pravou přední reprobednu přivedete nejdříve do subwooferu a z konektorů out pak dál ke každé reprobedně. Pokud jsou v nabídce pouze vstupní konektory musíte je obsadit samostatně vedenými kabely jed do subwooferu. 
 
Předpoklad stejných všech pěti reprosoustav pro ideální vyjádření prostoru domácího kina je obecně uznávané pravidlo. Je však možné  reproduktorové sestavy kombinovat, případně koupit celou sestavičku v jedné krabici. Záleží na tom, kolik hodláte do vašeho domácího kina investovat.
== iNFO ==


Doprava zdarma

Váš košík

Košík je prázdný

Napište nám

... nebo na email: hifiporadna (zavináč) hifiporadna.cz

Novinky v Hi-Fi marketu

  •  Sledujte Novinky, Zprávy & Tipy na našem Facebooku!

Sledujte naše Novinky na Facebooku

Newsletter - odběr novinek

Doprava na Slovensko