Zvuk doma

(březen 2004)

BYDLÍME SE ZVUKEM

 
Domácí kino:
Slepencem soustav několika výrobců nelze konkurovat velkým akustickým studiím, které slaďují jednotlivé akustické prvky do dokonalosti. U vícekanálového přenosu je tento požadavek ještě tvrdší. B&W vyrábí sladěné sestavy pro vícekanálový přenos, od nejjednodušších a nejlevnějších až po výstavní kousky. Prvky sladěné sestavy obdrží po sobě následující výrobní čísla.
 
Zvuk. Všudypřítomný, příjemný i neodbytný, ukolébávající i varující. Zvuk je život a pohyb, ticho je mrtvé. Bez zvuku je náš život plochý. Příliš zvuku nás ale dokáže zle potrápit. Ve svých obydlích máme jedinečnou příležitost naplnit život zvuky příjemnými a vyrovnat se s hlukem. Pojďme si něco říci i o zvuku, který nám pomáhá, zušlechťuje naši duši, zvelebuje naše okolí a podílí se na příjemném prostředí k životu. A také o hluku, a jak proti němu bojovat.
 
Hluk jsou zvuky, které na nás mají nepříznivé účinky, jsou nám nepříjemné, ať už jsou ustálené nebo proměnné. Krátkým působením hluku dochází ke sluchové únavě, již po několika minutách se začíná posouvat sluchový práh. Sluchová únava odeznívá pomaleji, i hodiny.
 
ZVUKOVÁ IZOLACE 
Proti hluku se lze bránit vhodnou izolací od zdroje hluku. Abychom dosáhli v obytných prostorech požadované hladiny 40 dB (A) ve dne a 30 dB (A) v noci, měli bychom už při stavbě myslet na to, aby stěny byly pokud možno z porézních materiálů, neboť tepelná i zvuková izolace jdou většinou pospolu. Stěny, které jsou vystaveny hlukové expozici zvenčí, by měly též mít značnou hmotnost. Neprůzvučnost stěn je totiž tím vyšší, čím větší je její plošná hmotnost (kg/m2). Materiály lze seřadit podle vzrůstající neprůzvučnosti takto: textil a papír - překližka - dřevo masív - sklo - beton - cihly. Vhodné jsou kombinace a zdvojování různých materiálů. Nehomogenity ve stěnách (škvíry, průrazy, otvory, okna, dveře) mají velký vliv na celkovou neprůzvučnost stěn. Často tedy v nevyhovujících prostorách pomůže dodatečně zesílit dveře izolačním materiálem (Akuver a koženka nebo 5 cm textilní cupaniny a překližka), zdvojit okna a zakrýt těžkým závěsem. Poněkud obtížnější je dodatečná izolace stěn absorpčními materiály s vysokou pohltivostí zvuku (Akulit, Akubas, Izohal) na konstrukci několik centimetrů vzdálené od stěny a připevněné na dřevěných špalících s plstí. Hluk pronikající stropem lze snížit akustickými podhledy z panelů z minerální vlny (Rockfon). Podlahy lze proti kročejové průzvučnosti vybavit plovoucí parketovou podlahou, která je izolována od původní betonové podlahy vzduchovou mezerou nebo izolační vatou. Nízká hladina hluku je podmínkou zvukové pohody, ať už při práci, nebo při aktivním poslechu.
 
VÝKON A DYNAMIKA 
A nyní nahlédneme do kuchařky, jak si doma vytvořit pěkný a příjemný zvuk naší oblíbené hudby nebo zvukového doprovodu videa. Pro domácí poslech jsou doporučeny s ohledem na hlukovou kulisu tyto hlasitosti: u lehké hudby 80 dB a u hudby vážné 86 dB. S rozvojem kategorie poslechu „domácí kino“ se ovšem musíme poohlédnout i po jiných hlasitostech. Fortissimo symfonického orchestru je přibližně 100 dB a nejvyšší hlasitost v kinosále je 92 až 97 dB. Hlasitosti vyšší než 100 dB již nelze považovat za hudbu, posluchač si už připadá jako v průmyslovém provozu. Zážitek koncertního sálu s rozdílem nejtiššího a nejhlasitějšího přednesu (dynamikou) okolo 60 dB asi nebude naší každodenní potřebou. Běžná dynamika 40 – 45 dB se už jeví jako velmi přirozená a moderní „dupárny“ si o dynamice 20 dB mohou nechat jen zdát. Navíc si vzpomeneme, kolik vážné hudby je na CD natočeno s běžnou dynamikou. Většina. A ani nám to nepřijde. 
Vraťme se ale k návrhu poslechu. Citlivost běžných reprosoustav se pohybuje od 85 do 90 dB na 1 Watt elektrického výkonu ve vzdálenosti 1 m před soustavou. Nelze říci, že citlivější soustavy jsou lepší. Vždy jde o konkrétní soustavu, neboť její vlastnosti jsou komplexní. Abychom si doma vyrobili „fortissimo orchestru“, které leží asi 20 dB nad jmenovitou citlivostí soustavy, stačí nám 1 m od reprosoustav 100 W výkonu ze zesilovače. Ve skutečných poslechových podmínkách se akustická energie neztrácí v otevřeném prostoru, ale odráží se od stěn zpět k posluchači a proto výkon 100 W stačí dosažení požadované hlasitosti v celém poslechovém prostoru. Nezbytnou korekcí však je dostatečný odraz energie od stěn, jinak by požadavky na zesilovač byly větší.
 
AKUSTIKA 
Proti odrazu zvuku se však musíme bránit. Pokud by totiž byl příliš velký (velká doba dozvuku), rozmazával by originální zvuk do „koule“ a značně by se ztížila srozumitelnost. Vzpomínáte ještě, když jste se stěhovali do nového bytu, na zvuk vašeho hlasu v prázdných místnostech? Navíc se odražené vlny neustále snaží usadit na vzdálenostech mezi rovnoběžnými plochami v místnosti do tzv. stojatých vln. Nejzřetelněji je poznáme tehdy, když je zvuk basů dunivý a na některých tónech basových nástrojů hodlá přehlušit zbytek hudby. A přitom první pomoc je vcelku snadná. Stačí se porozhlédnout po poslechové místnosti a nebezpečné rovnoběžné plochy stěn nebo velkých kusů nábytku „rozbít“ vhodně postavenými skříněmi, křesly nebo alespoň těžkými závěsy.
 
Velmi zajímavým řešením jsou zákaznické vestavby. Do stávajících i nových interiérů lze jednoduše zabudovat CWM varianty kvalitních reprosoustav firmy B&W. V bílém laku jsou vhodné k přebarvení, aby i se síťkou perfektně ladily s okolím. Jednoduché zabudování a špičkový zvuk soustav s výkonem až 150 W modelu Signature Seven je elegantním řešením, jak začlenit kvalitní zdroje zvuku do pokoje.
 
ČISTOTA POSLECHU
Už jsme hovořili o dozvuku? Na vyšších kmitočtech je to výrazný pomocník k rovnoměrnosti kmitočtové charakteristiky v poslechovém prostoru díky úzkým směrovým charakteristikám vysokotónových reproduktorů. Zde skutečně platí, že širší směrovou a vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku mají jen ty nejlepší reproduktory. Ale neposedný dozvuk se opět podepíše na „nečistotě poslechu“. Znovu se tedy musíme vrátit na pole kvalitních soustav a ještě nejlépe několika, abychom nemuseli sedět přibiti na jednom místě a nechali si „pálit výšky“ přímo do ucha. A zde se konečně projevuje jeden z největších „vynálezů“ v domácím poslechu poslední doby – – vícekanálový přenos. Zatím si jej dopřáváme hlavně jako zvukový doprovod projekce videa, ale kdoví jak zítra...
 
VÍCE KANÁLŮ 
Vícekanálový přenos má nevýhodu složitějších (a dražších) zařízení. Pak už následují jen výhody. Zastavme se u některých, v zatím nejběžnějším čtyřkanálovém systému. (V oblasti filmu označovaný jako Dolby Pro-Logic nebo Dolby Surround podle firmy pana Dolbyho, která v oblasti zvuku už 30 let vymýšlí samé šikovné věcičky. Znáte některé?). K těmto výhodám tedy patří centrální reproduktor přímo naproti vám, který přenáší přímý zvuk zepředu. Levá a pravá přední reprosoustava přenášejí hlavní tíhu zvukové scény, mohou však být dále od sebe a odchýleny od přímého směru na posluchače. A čtvrtý kanál (surround) je umístěn obvykle jako dvě menší soustavy za posluchačem a přenáší ruchy a pozadí scény. Jeho důležitým úkolem je také přenášet akustiku původního prostoru, kde se scéna nebo koncert odehrával. Konečně se tedy můžeme vzdát laboratorního odvažování odrazivých a neodrazivých ploch v bytech, a stačí je tedy textiliemi a překážkami přetlumit, téměř až „udusit“, a přidat trošku na výkonu zesilovače. U zdrojů hudby bez záznamu prostorové složky zvuků nám v tom pomohou zvukové „ždímačky“ (DSP digital signal processor). Čím více možností nastavení, tím lépe. Ale pozor! Zacházejte s nimi jako se solí – opatrně! Pro ty, kteří se nebojí velkých zážitků, lze jen doporučit reproduktor, který přenáší nejnižší kmitočty do asi 200 Hz, tzv. subwoofer. Teprve s ním budou hluky motorů, přelety vrtulníků a výbuchy s ohněm ty pravé! Ale pozor, aby abyste neobšťastňovali i sousedy. Snadno se pak může stát, že si na vás v nějakém temném koutku počíhají, aby vám to vrátili.
 
ZESILOVAČE
Krátce si pohovoříme ještě o dalších zařízeních, které se podílí na kvalitním přednesu. Jsou to zesilovače, 100 W na kanál je již všeobecně považováno za dostatečnou výkonovou rezervu pro přenos i těch nejjemnějších detailů i v hlasité pasáži. Samozřejmě záleží na provedení, většina audiofilů dá přednost 30W zesilovači ve třídě zapojení „A“ (a nejlépe lampovému) před 200W zesilovačem ve třídě „B“. Kvalitní zesilovače se kromě vyrovnané kmitočtové charakteristiky, malému kanálovému přeslechu vyznačují i vysokým tlumícím koeficientem a schopností budit i nízkoimpedanční zátěže. A nakonec i kabel, kterým je reprosoustava se zesilovačem spojena, by měl být kvalitní, s malým odporem a nízkou kapacitou. Ostatně všechny odporové a zejména reaktivní složky jsou kvalitnímu zvuku překážkou. Ducha obsaženého v hudbě nelze protlačovat stejným drátem, kterým máte připojenu žárovku. To je ověřeno.
 
BUDOUCNOST? 
Pokud jste tedy byli pozorní, napočítali jste 4 kanály a 6 reprosoustav. Pokud jsou dostatečně kvalitní a zejména sladěné, tak proč je tedy nevyužít všechny na zvláštní kanály? Naštěstí je tu šestikanálový systém Dolby Digital (AC–3), který digitálně přenáší všechny kanály, ale je teprve na startu své kariéry. Z domácího amerického prostředí přišel vybojovat první vítěznou bitvu s pomalejším evropským systémem MPEG–II Audio (prosinec 1997), takže se snad brzy dočkáme záplavy kvalitních hudebních a filmových zdrojů. Nové principy však přinášejí i problémy nových technologií. A tak přišel na pomoc systém DVD.
 
Představa běžného bytu určitě nepotřebuje výjimečnou fantazii: v obýváku televize s hi-fi věží, v kuchyni rádio, v dětském pokoji minisystém, v ložnici radiobudík. Na pracovištích také najdeme nejrůznější zařízení - od malých přenosných až po minisystémy.
 
Ke zmíněnému vybavení nerozlučně patří skříňky, které většinou překážejí, kabely do síťových zásuvek a k reproduktorům. To vše je dílem výrobců, kteří přece nejlépe vědí, jak máme hudbu poslouchat. Existuje ale i jiná cesta: sestavit si hudební systém podle toho, co hudba v našem životě vůbec znamená. A až si uvědomíme, že přístroje a předměty jsou tady pro nás a ne naopak, potom jsme učinili první a ten nejdůležitější krok.
 
Poslech ve dvou místnostech
Nejprve si ujasníme, jak chceme hudbu vnímat: jako kulisu pri práci, prostředek odpočinku a relaxace nebo jako pracovní náplň? Z tohoto pohledu si rozdělíme místnosti a můžeme se pustit do budování. Při nákupu se řídíme zásadou: vybírat mezi kvalitními hudebními přístroji. 
Lidské ucho se totiž lépe přizpůsobí hlasitosti než zkreslení. Nadbytečné skříňky a všudypřítomné elektrické kabely v každé místnosti nás nemusí trápit, pokud se rozhodneme pro systém vícezdrojový / víceprostorový (multisource/multiroom). Vícezdrojový proto, abychom jednoduše mohli volit mezi rádiem a oblíbenou hudbou z kazety nebo CD. Víceprostorový z důvodu, aby se přístroje postaraly o naši volnost, jak se na předměty sluší. Kromě neobtěžujícího soužití nám takový systém ušetří i peníze za nové, nespolehlivé a lacině hrající minisystémy.
 
V pohodě
O nezastupitelnosti systému dálkově ovladatelném není pochyb. Jenom takový systém totiž dostane hudbu nebo mluvené slovo přirozeně do našeho ucha - bez zbytečné hlasitosti v sousedních místnostech a bez přebíhání z kuchyně do obýváku a zpět. Patrně nepraktičtější je klasický infračervený ovladač a čidlo v každé místnosti (rádiové ovládání je, vzhledem na možné rušení, spíš výjimkou).
 
Tipujeme, kupujeme
Jedním z jednoduchých řešení je umístit hi-fi přístroje do hlavní poslechové místnosti a do vedlejší druhé reproduktory. Na trhu už existuje bezpočet přijímačů, které dokáží dodat jiný hudební signál do sousední místnosti. Velkou výhodou jsou například přístroje, které mají vše pro ozvučení chytře zakomponováno uvnitř, jako například ONKYO, které obsahují separátní zesilovače pro druhou místnost. Pro skutečnou nezávislost je možné do všech ONKYO přístrojů připojit šikovný a přitom levný systém ovládání. 
Pokojová čidla, malé ovladače, vysílače do neprůhledných hi-fi skříněk a vysílače pro ovládání přístrojů jiných značek dnes tvoří neobyčejně propracovaný modulární systém, který se sestaví přesně podle našich zájmů a potřeb. 
Také další značky mají vlastní systém multisource/multiroom, který svou sílu projeví v návaznosti na modulární systém domácího kina s videoprojektorem a výkonovými monobloky.
 
Reproduktory ve stěnách
Někomu mohou připomínat rozhlas po drátě, ale jde o velice praktické a hlavně efektivní řešení. Reproduktory ve stěnách jsou totiž málo náchylné na rezonance okolí, negativní vliv vzdálenosti reproskříně od odrazných stěn pokoje je mizivý. A hlavně neruší vzhled místnosti. Kompletní sortiment zákaznických reproduktorových vestaveb má ve svém programu firma B&W, Magnat, Bose a další.
Způsob vestavby je díky širokým vestavným rámečkům jednoduchý i pro laika, rámeček i krycí síťka se dají dobře přebarvit, takže splynou s okolím. Vestavné reproduktory se vyrábí od nejjednodušších koaxiálních reproduktorů až po audiofilní soustavy.
 
Do každého prostředí
Reproduktory CWM jsou určeny i do míst s vyšší vlhkostí a teplotou, jako jsou kuchyně, koupelny a sprchy - díky použití akusticky vhodných plastů místo papíru v membránách a tepelných ochran APOC™ s automatickým nulováním. 
Systémy CWM mají ještě jedno vynikající využití: v ozvučování kanceláří, pracovišť, chodeb a společných prostor. Nikdy neruší, protože jsou vždycky ukryté ve stěnách, nepoškodí se snadno a zpříjemní pobyt v jinak neosobních místnostech. V hotelích, restauracích, na chodbách i v místnostech s hladkými obklady se tak může využít více prvků ozvučení, aniž dojde k efektu "nádražní haly".
 
Můj dům - můj zvuk
Pokud nechcete ve všech místnostech vlastnit rozměrné skříně hudebních přístrojů a současně toužíte po plné kontrole nad poslechem, zvolte nové řešení z řady víceprostorových systémů: B&W CASA (Custom Active Sound Assistant). Jde o systém, který ovládne všechny vaše současné i budoucí přístroje a využije je jako nikdy předtím. 
V základní výbavě ovládne 5 zdrojů (například tuner, magnetofon, video a 2 CD přehrávače) ve čtyřech zónách - poslechových místech. Systém ale můžete rozšířit až na 32 zóny s odpovídajícími zdroji. CASA vám dovolí shromáždit všechny přístroje a kabeláže různých značek, rozměrů i provedení spolu s ridící procesorovou jednotkou v jednom místě, daleko od zraků posluchačů. Do poslechového místa si přinášíte jen elegantní stříbřitě kovové ovládání a svobodu poslechu.
 
Maličkosti zvané super
Drobné ovládací a informační panely CASA určené pro zabudování do stěn patří do míst, kde chcete mít i vizuální kontrolu nad zvukem a využijete je také jako hodiny s budíkem. Pro vlastní zařízení systému je každý zabudovaný reproduktor a aktivní prvek vybaven čidlem podle zásady: "Kde poslouchám, mohu ovládat." Kvalitní reproduktory zabudované do stěn opět využívají výhodných akustických vlastností tohoto typu ozvučování.
 
Uvedené způsoby soužití s hudbou a zvukem vůbec jsou výsledkem aplikace mnoha let studií. Vyjadřují trend nastupující i v jiných oborech: postupný přechod k nejlepším a značkovým řešením. Každý z nás je přece jedinečnou osobností a proto se také snaží ve svém okolí nacházet stejnou kvalitu.
 
Thomas A. Edison by se asi divil, jakou podobu dneska mají jeho vynálezy. Třeba fonograf (onen slavný předchůdce gramofonu) nebo mikrofon. A určitě by se také v současné nabídce bezpečně orientoval
Pravda, každý nemůže být geniálním Edisonem. Pokud ovšem budete sledovat náš volný seriál o soužití se zvukem, dozvíte se, co se děje v oblasti současné i budoucí elektroniky.
 
High-End 
Hned úvodem jsme nasadili laťku hodně vysoko. Technika high-end má totiž takové vlastnosti, že člověka zavede až na samé hranice vnímání (a někdy až za ně). Je určena pro opravdové nadšence a jestliže po ní zatoužíte, musíte sáhnout hodně hluboko do kapsy. Jako byste si chtěli pořídit nové auto. Jde o elektroniku, ve které dochází k neopakovatelnému splynutí obrazu a zvuku. V oblacích se ale budeme vznášen možná někdy jindy...
 
Co slyšíme doma 
Zcela nepochybně nejrůznější hudbu, informace. A z nejrůznějších přístrojů. Kdo patří mezi pravidelné čtenáře Střechy nad hlavou, už ví, jak je důležité ozvučit každou obytnou místnost (č. 2/98 a 6/98). 
Malá rekapitulace pro nepravidelné čtenáře: nejjednodušší už není v každé místnosti mít samostatný hudební zdroj, ale kvalitní centrální zpracování. Je levnější a výsledek je nesrovnatelně lepší.
 
Propojení hudebních a vizuálních zdrojů 
Za hudební zdroje obvykle považujeme rádio (FM stereo), CD (jednoduchý i měnič), magnetofon (jednoduchý a dvojitý), gramofon. Nově i minidisk, videorekordér a televizi. Posledně dva jmenované už patří i do obrazové domény a předznamenávají všeobecný trend audiovizuální techniky. 
Srdcem systému je zesilovač a měl by mít potřebné množství vstupů. A výstupy alespoň pro magnetofon nebo minidisk, videorekordér a silový pro reproduktory. Oceníte zdvojený výstup pro sadu reproduktorů v druhé místnosti nebo pro zapojení biwiring (připojení kvalitních reprosoustav dvěma sadami kabelů). Dobré šroubovací reprosvorky umožní připojení i nezbytných silnějších kabelů. 
Výhodná je možnost použití banánků, ovšem výhradně zlacených. Horší kontaktní povrch signál rozhodně nevylepší.
 
Bez problému 
Nízkoúrovňové (linkové propojení) zvukových zařízení je velmi jednoduché. Nejčastější, univerzální a spolehlivé jsou konektory typu Cinch. Dražší zlacené konektory nám budou sloužit navždy. 
Kombinované propojení obraz/zvuk je typu S-video nebo častější evropský Scart. Jeho výhodou je jednoduché a jednorázové propojení, nevýhodou několikanásobně vyšší nároky na kvalitu konektorů pro dobré kontakty všech signálových cest. Optické kabely a vstupy ocení nadšenci a nejsou běžné. Snad jen u přehrávačů a zesilovačů vyšších kategorií.
 
Systémy zvuku 
Analogový záznam pomalu končí, nastává digitální éra. Vinylové desky už těžko seženete a minidisk (náhradník magnetofonové kazety) už jenom čeká na masovou a levnou výrobu. Proti němu však nyní nastupuje do ofenzivy nahrávatelný CD (např Marantz DR 700). Zdánlivou nevýhodou dosavadního CD bylo jeho nemožné nebo drahé přemazávání. Zkuste si ale spočítat, kolik kazet jste vlastně přehráli novým záznamem a kolik koupili nových... 
Záznam nahrávatelných CD je totožný s CD a lze je přehrát každým CD přehrávačem. Pro své výhody se již tento rok očekává vyrovnání prodeje nahrávatelných CD s minidiskem a napřesrok už bude mít CD-R navrch.
 
Systémy obrazu 
Protože ve světě není obrazový systém jednotný, má pro náš trh každý výrobce připravené speciální typy. U záznamových systémů vládne videokazeta VHS a ohrožení jejího prvenství je zatím v nedohlednu. Nový digitální způsob rychlého a levného videozáznamu, jak to umí VHS, vlastně ještě neexistuje. Zato budoucnost přehrávání koupených záznamů je jasná. DVD (Digital-Video-Disc nebo Digital-Versatile-Disc) se svou kapacitou až 540 minut obrazového záznamu je tou pravou volbou pro celosvětový systém. 
Pro rozdělení teritorií ochran autorských práv se musely vytvořit umělé bariéry v podobě šesti kódů. Evropa je spolu s Japonskem "dvojkou". "Jedničkou" je Amerika.
 
Domácí kino 
Určitě neuděláte chybu, když si pořídíte nejrozšířenější domácí systém Dolby Pro-Logic. Vyžaduje pouze změnu jádra systému (zesilovače) na vícekanálový, se zabudovaným dekodérem a tři menší reprosoustavy k existujícím dvěma větším. Uvedených zesilovačů, nejčastěji kombinovaných s rádiem do tzv. AV přijímače, je na trhu celá řada. Nejlepší z nich nesou certifikát THX. 
Jedním z vícekanálových digitálních systémů je Dolby Digital, známý už z doby Laserdisku jako AC-3. Časovým náskokem a zřetelnou kvalitou se propracoval už k více než tisícovce titulů filmů. Jiné systémy, zejména DTS nebo MPEG 2 Audio, jsou funkční jen částečně (pro DTS nejsou přehrávače, ale filmy ano, u MPEG je tomu naopak). Běžný je zkrátka Dolby Digital. 
Při výběru se opět vyplatí důvěřovat osvědčeným značkám: Onkyo, Yamaha, Denon. Výsledky testů v odborných časopisech hovoří pro Onkyo, Marantz se zase proslavil špičkovou kvalitou zesilovačů.
 
Nenápadné ale důležité 
Pro domácí kino nám přibude několik reproduktorů. Především nevelký středový reproduktor umístěný co nejblíže k obrazovce. "Centr" je nesmírně důležitý, protože přenáší dialogy a zvuky lokalizované do obrazu. Dvě zadní soustavy (surround) jsou efektové, mají obvykle malé rozměry i výkon, a přece dokonale navodí dojem prostoru. Aby účinek filmu byl co nejpůsobivější, je nutná existence nízkofrekvenčních zvuků: úderů, výbuchů, hučení apod. Ve výkonných sestavách je pro ně vyhrazen ještě jeden kanál - LFE (low frequency effect, tzv. subwofer. Má obvykle vlastní přizpůsobený zesilovač (je tedy aktivní) a může být umístěn kdekoliv v místnosti.
 
Poraďte se i s Internetem 
Při výběru nejvhodnější techniky nám často pomáhají časopisy, ve kterých výrobky testují týmy odborníků. Škoda, že dobrých tuzemských informací není mnoho a že radu často musíme hledat v zahraničních časopisech (německé Audio, Stereo, Video, Stereoplay, anglický What-HiFi? a americký Stereophile). Mnohé z nich už najdete i na Internetu, viz. http://www.hifimarket.cz/shop 
 
Hudba a design
Hudební stroje si náš obytný prostor už dobyly. Dokonce je najdeme i tam, kde bychom je dříve nečekali. Z obývacích pokojů se rozeběhly po celém domě – do kuchyně, na chodby, do koupelen i na WC, do dílny a do garáže. Dělají nám společnost na pracovišti i v kanceláři.
 
Světy technologie a umění se sbližují 
Z dřívějších rozměrných zařízení dostává technologický pokrok kvalitu i do dobře vypadajících zařízení. Nejnáročnější strojovny rozměrných domácích kin a high-endových sestav jsou stále ještě bumbrlíčky, kteří svým vzhledem znásilní celou místnost. Ale vše ostatní – kvalitní komponentová sestava, malé domácí kino, zařízení pro zvukovou kulisu – už dokáží přinést přístroje třídy Design, přístroje, které mají ambice být považovány spíše za umělecké dílo, než za technologický celek.
 
B&W – uspokojení smyslů 
Pro náročné osazení krásných místností se musíme poohlédnout i po krásných reproduktorech, kde ovšem krása nebude jedinou předností, ale bude doplňovat zvukovou ušlechtilost spolu s vynikající konstrukcí. V celé své historii vyráběla reproduktory až na samých konstrukčních a technologických hranicích anglická firma B&W a svými konstrukcemi a patenty v oblasti zvukových technologií se propracovala na špičku. Na cestě, jak dosáhnout perfektní reprodukce zaznamenaného zvuku přinesla B&W jako odpověď na tuto jednoduchou otázku mnohá průmyslová prvenství a technologické průlomy.
 
Silver Signature byla první, u které bylo použito výhradně vysoce čisté kabeláže a kmitaček reproduktorů ve stříbře. Zahrnuje mnohé ze známých novátorských počinů v konstrukci a technologii reproduktorových soustav, které ústí v nedostižné průzračnosti a neutralitě signálu. 
Emphasis, tento nádherný sňatek umění a technologie, našla inspiraci v hudbě a její akustické vlastnosti byly vyprojektovány v dramatickém stylu. Jako historický úvod vynikajícího designéra Mortena Warrena do oblasti audiotechnologií je krásně navržená, a přesto seriózně účelná. Přináší vynikající zpracování výkonu, příznivý přenos hlubokých tónů a minimální zkreslení díky potlačení nežádoucích vln v obrácené píšťale. 
Signature 30 je oslavou umění v 30 letém konstruování reprosoustav a se stala sběratelským předmětem. Jako vylepšení Silver Signature, nabízí tato dramatická stojanová reprosoustava lepší podání sterea, zlepšené zpracování velkých výkonů a rozšířenou oblast přenosu basů. Je kombinací výborného vzhledu a špičkového zvuku.
 
Nautilus je jednoduše mimo naše měřítka a bude mít vliv na hi-fi technologii až do příštího tisíciletí. Je to konečně výraz filozofie B&W. Vyjadřuje konstrukční sevřenost, nadčasový půvab a hudbu bez kazů. V první bezskříňové soustavě na světě triumfuje funkčnost nad tvarem, neboť každý ze čtyř reproduktorů pracuje jako ideální píst v exponenciálně se zužující trubici a stlačuje všudypřítomné nežádoucí skříňové rezonance pod práh slyšitelnosti. Nautilus tak přenáší zvuk do „čtvrtého" rozměru a výsledkem je dokonalá reprodukce hudby. Ricardo Chailly, dirigent Koninklijk Concertgebouw Orkest v Amsterdamu o ní řekl: „Jsem jako omráčen. Slyšet svou hudbu přes nejlepší reprosoustavu na světě je pocit, který neumím popsat. Je to stejné, opravdu stejné jako živá hudba a nikdy jsem si nemyslel, že to bude kdy možné."
 
Nic s námi nepohne tak jako hudba... Hudba formuje naši náladu, je to průvodce našich životů, inspiruje nás, pohání k větším výškám. Bez hudebního umění, které obohacuje náš život, bychom byli zbaveni zvukových obrazů. Mlčeti není zlato.
 
High-End
 
Kategorie High End nemá přesný popis. K výkladu pojmu se nejsnáze dostaneme pojmenováním jeho protikladů, kterými jsou: low end – spotřební – řadový – víceúčelový. Ovšem synonymem High End nejsou ani označení mimořádný nebo luxusní. High End je stav zařízení nebo technologie, která beze zbytku naplňuje potřeby uživatele. Neobsahuje tedy pro běžnou výrobu tak nezbytné utajené kompromisy. Jsou v něm dokonalé ty vlastnosti, o kterých se píše, ale i ty, které nejsou obsahem propagačních článků a charakteristik. Výrobci někdy s pojmem High End zacházejí neopatrně, výsledkem je pak rozčarování nad přístrojem. Při jejich návrhu se musí nutně vyjít z poznání poslechu a podmínek uživatelů. Potom už se musí vyvarovat kompromisů. Jestliže se mu to nepodaří, vytvoří jen obyčejné předražené zařízení, jak nás o tom přesvědčují masoví výrobci.
 
Kudy vede cesta? 
Především poznáním vlastních potřeb. Na to jsme upozorňovali v každém díle našeho seriálu. High End není levný, ale jeho cenové rozpětí je tak široké, aby každého uspokojil. Proto uživatel, který zapřemýšlí nad svými potřebami, nebude svých nákupů později litovat. Poznání, že nám stačí běžné levné zařízení není ponižující, právě naopak. A stejně tak jistota, že náš život z materiálních věcí pozvedává kultura a duševní bohatství nám usnadní orientaci. Hudba je jedním z našich nejbližších průvodců a jsou dvě cesty, jak jí porozumět: intelektuální a citová. Sledování partitury nebo čtení překladu opery je jedna věc, ale být unešen silou umělcova přednesu je naprosto jiná, intenzívní zkušenost. Každý velký skladatel je schopen se nás dotknout a vstoupit do nás, ale jen to nejlepší hifi nám tuto citovou intenzitu může zprostředkovat. Klasika, jazz, soul, rock, pop… bez ohledu na jejich hudební obsah musí velké kompozice přejít od hudebníka až k posluchači beze změn, nic nesmí chybět ani být navíc. Jen nejlepší přístroje nám dají zážitek takový, jak bylo záměrem hudebníka.
 
Nekompromisní konstrukce, výraznější přednes 
Přesného a výrazného zvuku je dosaženo striktním zachováváním jednoduchého, ale důležitého principu – zachování integrity zvukového signálu. Ta začíná od zkracování signálových cest a pokračuje v každém dalším konstrukčním prvku minimalizací příležitostí ke zkreslení. Napájecí zdroje, které tvarují část signálových cest a mají přímý vliv na čistotu signálu, jsou navrhovány se zvláštním důrazem na vysokou kvalitu. Vnitřní komponenty jsou nejvyšší kvality, optimalizovány s ohledem na jednoduchost a účelnost. Každá část od napájecího zdroje až po bloky zesilovačů je mechanicky izolována pro minimalizaci křížových interferencí. Levá a pravá signálová cesta jsou symetrické, aby zabezpečily perfektní podání prostorového obrazu. Zesilovací bloky mají rychlou a přesnou odezvu i na nejpříkřejší signální hranu, protože značkou výborného hifi je zabezpečení dynamické struktury hudby. Odpovědi znalců hudby ve srovnávacích testech kladou velký důraz na vysokou kvalitu analogové části reprodukce CD. To je důvod proč například Marantz používá unikátní rychlé HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) ve svých CD přehrávačích, kde je signál vysokých kmitočtů chráněn před zkreslením a interferencemi. Detailní a neudýchaná dynamická reprodukce je odměnou za tuto snahu. Speciální digitální obvody jsou schopny zřetelného převedení čistoty a citové síly hudby. Špičkové D/A převodníky s širokým dynamickým rozsahem podávají přednes bez zrnitých hloubek typických pro digitální reprodukční systémy a kvalitní digitální filtry dále zajistí hudbu bohatou na detaily a výraznost.
 
Marantz Audiophile 
U Marantze vědí, že skutečné hifi je méně o mikročipech a tranzistorech, ale více o schopnosti oživit kouzlo hudební produkce. Každý jejich výrobek, od rozpočtem daných jednotek až po kusy úrovně umělecké, je konstruován a postaven tak, aby věrně komunikoval se skutečnými škálami, témbry, laděním a dynamikou každého záznamu. Vědí, že to je hudba, kterou milujete. Výrobky Marantz jsou postaveny, aby byly jejími nejlepšími nositeli. V hledání perfektního hi-fi je pobídkou výzva k zlepšení toho, co již bylo objeveno a zpracováno do efektivních technologických postupů. Výsledkem je nekompromisní řešení, jak je lze nalézt v řadě Marantz Audiophile Reference. To jsou výrobky, které dokáží odemknout emoce v hudbě… Proto si Marantz stanovil vizi because music matters – protože na hudbě záleží.
 
Rotel Michi High End 
Rotel, jako mistr konstrukcí Vyváženého Designu (Balanced Design) svých komponentů, předvádí své nekompromisní výrobky řady RH. CD přehrávač, aktivní předzesilovač, pasivní předzesilovač, gramozesilovač a tuner poskytují svou hloubkou přednesu, sílou a přesností ne reprodukci, ale úplné obnovení originálního zvukového obrazu. Robustní titanová konstrukce s nezávislými zdroji a oddělené signálové cesty. Od nejhlasitějších špiček k nejtiššímu pianissimu, všechny skladatelovy pocity přecházejí skrze interpreta přímo k vám.
 
B&W Nautilus 
Nautilus svým nadčasovým řešením obdržel ocenění Výrobek Tisíciletí britského Design Council. Svými parametry bude ovlivňovat akustické výrobky až do příštího tisíciletí. Má své vyhraněné použití ve vysoce věrné stereofonní reprodukci zvuku. Je předmětem bezpočtu odborných i uměleckých pojednání a stal se milníkem akustických konstrukcí. Vědci B&W ve výzkumných a vývojových laboratořích ve Steyningu rozpracovali koncepci Nautilu do celé řady Nautilus 800, která přichází, aby svou bezkonkurenční cenou a ultimativním přednesem umožnila prožívat hudbu mnohem většímu okruhu posluchačů. Široká dynamika, nízké zabarvení a zkreslení zvuku, hloubka zobrazování 3D zvukových scén spolu s vyrovnanou frekvenční charakteristikou a malými fázovými posuvy dovolí získat křišťálový zvuk ze špičkových zpracovávacích komponentů.
 
Lampy? V dnešní době? 
Lampové zesilovače nikdy úplně nezmizely, ale v poslední době se objevují stále častěji. Ne ve spotřebních přístrojích, ale v přístrojích špičkových. Poskytují v poslechu něco vyjímečného, co tranzistorová a digitální technika nemá – zvuk bez tranzientních a přechodových zkreslení, tedy zvuk bez typické tranzistorové „špičatosti". Aby oživil slávu lampového zvuku v moderních hifi systémech, vyvinul Marantz zesilovač třídy A s názvem T-1. Nejčistší a nejranější z konstrukcí lamp je schopna dodat skutečně klasický lampový zvuk. Klasická lampová proteplenost, emocionální sounáležitost přímožhavených triod z roku 1930. Jednoduchost konstrukce pokračuje transformátorovými vazbami a nezápornou zpětnou vazbou, to celé v dvouvrstvém poměděném ocelovém šasi. Ručně vybírané prvky solidní technologie podporují spolehlivost. T-1 je na stejné půdě s dnešními nízkošumovými digitálními zdroji, stejně jako i repliky legendárních stereofonních předzesilovačů Marantz Model 7 a stereofonních výkonových zesilovačů Marantz Model 8b a Model 9. Přístroje High End uvolňují všechnu sílu a emotivnost hudby. Vysoce kvalitní prvky a odpovědná konstrukce bez obvodů používaných v oblasti „zařízení pro každého" osvobozují zvuk od zkreslení a nežádoucího zabarvení. Nejvýbušnější momenty hudební klasiky se svými dynamickými špičkami jsou reprodukovány ve vší jejich údernosti a promění vaši poslechovou místnost v koncertní sál.
 
Pozn. HiFimarkert.cz :
technické parametry, typová označení konkrétních modelů stejně jako zmiňované ceny chápejte pouze ve vztahu k datu vydání článku!
== iNFO ==


Doprava zdarma

Váš košík

Košík je prázdný

Napište nám

... nebo na email: hifiporadna (zavináč) hifiporadna.cz

Novinky v Hi-Fi marketu

  •  Sledujte Novinky, Zprávy & Tipy na našem Facebooku!

Sledujte naše Novinky na Facebooku

Newsletter - odběr novinek

Doprava na Slovensko